Penyebab Telat Haid dan Tanda Kehamilan

Info Penanya, wanita 30 Tahun

Assalamualaikum doktor. saya berusia 30tahun. saya tidak keluar haid tetapi mengalami beberapa simptom PMS ataupun hamil. saya last haid pada 25/8/2018. bulan 9 hanya keluar sedikit berwarna coklat selama 3 hari. bulan 10 pula saya langsung tidak keluar haid. gejala yang saya hadapi seperti saya mengalami banyak stress sejak kebelakangan ni. selera makan saya mengurang tetapi sentiasa merasa lapar yg berlebihan di waktu mlm dan kadang kala diwaktu pagi dan petang. ada kalanya saya rasa mual tetapi tidak pernah muntah. saya juga menghidap sakit kepala. perut saya buncit tetapi dapat ditekan kedalam. cuma saya terasa perut saya penuh di bahagian bawah pusat. kadang kala saya mengalami cramps perut dibahagian bawah pusat. payudara saya mengalami sensitiviti tetapi tidak membesar. puting saya sentiasa dalam keadaan menonjol timbul. saya membuang air kecil seperti normal (tiada kesakitan dan tidak sering ketandas) tetapi saya mempunyai masalah sembelit. kadang kala saya merasa mudah letih. jika saya makan, saya mudah terasa kenyang. tetapi masih lapar. kali terakhir saya melakukan hubungan badan pada 13/9/2018. oleh kerana saya keliru dengan simptom-simptom di atas, saya telah melakukan ujian PT pada 23/10/2018 5.30 pagi. hasilnya mnunjukkn positif hamil dengan tanda 2 garis. saya melakukan ujian PT sekali lagi pada 25/10/2018 5.50 pagi dengan dua PT yang berbeza. hasilnya juga positif. untuk pengetahuan doktor, saya mengalami keputihan yang banyak sebelum ini. saya telah melakukan ujian std dan hasilnya negative. saya juga telah mlakukan ujian pap smear pada bulan 4 tahun ini untuk mengesan ketumbuhan kanser di dalam rahim oleh kerana saya sering mengalami pendarahan ketika sex dan sakit selepas sex. hasil ujian pap smear menunjukkan tiada sebarang kanser ditemui. saya telah diberikan obat untuk yeast infection sebelum ini. persoalannya. 1. apakah keluarnya warna coklat yang sedikit selama 3 hari itu dikira haid atau spotting? 2. saya keliru dengan perbezaan simptom PMS dan juga hamil? 3. apakah stress punca saya tidak keluar haid? 4. jika disebabkan stress, kenapa hasil ujian PT saya menunjukkan positif? 5. apakah ujian PT ini disebabkan oleh suatu kesilapan? atau kemungkinan ianya disebabkan oleh sesuatu penyakit di dalam rahim atau perut? 6. jika benar saya hamil, apakah saya berkemungkinan mengalami hamil ektopik atau kehamilan yang berbeza dari normal? 7. apakah pemeriksaan yang akan dibuat bagi mengesan punca dari gelaja di atas jika saya hadapkan ke hospital? 8. apa berkemungkinan saya mengalami kista ovarium? mohon penjelasan dari doktor di atas kekeliruan ini. terima kasih.

28 Oct 2018, 20:49 WIB
dr. Alberta Jesslyn Gunardi. BMedSc Hons
dijawab oleh: dr. Alberta Jesslyn Gunardi. BMedSc Hons

Terima kasih atas pertanyaan Anda.

Telat datang bulan memang salah satu tanda kehamilan, namun tidak pasti. Siklus haid memang dapat maju atau mundur, tidak selalu tepat waktu. Siklus menstruasi normalnya berkisar antara 21-35 hari dan berlangsung selama 3-7 hari. Bagaimana dengan siklus haid anda selama ini? 

Penyebab tidak haid ada banyak sekali, belum tentu terjadi kehamilan. Pertama izinkan kami menjelaskan tentang gangguan siklus haid. Adapun gangguan siklus menstruasi umumnya terjadi akibat gangguan keseimbangan hormonal, yang dapat disebabkan oleh beberapa keadaan.

 

  • Pada 3-5 tahun pertama setelah haid pertama
  • Pasien dengan gangguan makan (seperti anorexia nervosa, bulimia)
  • Pasien dengan indeks massa tubuh (IMT) > 30
  • Malnutrisi (kurang gizi)
  • Stres psikologis
  • Atlet
  • Kekurangan vitamin K
  • Penggunaan obat-obatan tertentu
  • Kelainan pembekuan darah
  • Gangguan hormon tiroid
  • Dan lain sebagainya

Selain gangguan hormonal, dapat juga terjadi gangguan organ kandungan. Untuk memastikannya, dapat dilakukan pemeriksaan USG kandungan.

Kehamilan dapat diperiksa dengan test pack 1 hari setelah haid terlambat, meskipun terkadang masih mungkin belum dapat terdeteksi karena kadar hormon kehamilan yang diperiksakan masih rendah. Bila hasilnya agak meragukan (belum terdeteksi), test pack dapat Anda ulang minggu depan atau 2 minggu lagi, bila haid tidak juga datang. Bila memang negatif, berarti kemungkinan besar tidak ada kehamilan. Kami sarankan Anda melakukan konsultasi kembali dengan dokter kebidanan dan kandungan.

Tanda-tanda kehamilan lainnya terdiri atas tanda kehamilan tidak pasti dan tanda kehamilan pasti.

Tanda-tanda kehamilan tidak pasti yang dialami dapat bervariasi setiap individunya, antara lain:

  • sering berkemih 
  • pembesaran dan nyeri payudara 
  • mual 
  • perasaan lelah 
  • daerah sekitar puting susu menghitam 
  • peningkatan suhu tubuh 
  • flek perdarahan karena perlekatan hasil pembuahan ke dinding rahim

Sedangkan tanda pasti kehamilan (obyektif) adalah:

  • terasa bagian janin serta gerak janin pada perabaan 
  • terdengar bunyi jantung janin pada auskultasi 
  • terlihat gambaran janin pada USG atau scanning

Menjawab pertanyaan anda, flek yang terjadi mungkin saja disebabkan oleh penempelan embrio pada rahim. Untuk mengetahui apakah kehamilan anda adalah kehamilan ektopik atau tidak, diperlukan pemeriksaan fisik dan penunjang lebih lanjut. Oleh karena itu, kami sarankan agar anda memeriksakan diri ke dokter spesialis kebidanan dan kandungan agar dilakukan pemeriksaan dan diketahui pasti penyebab keluhan anda.

Demikian informasi yang dapat kami sampaikan, semoga informasi ini bermanfaat bagi Anda. 

Salam,

28 Oct 2018, 20:49 WIB